Sofus på tur til Falck-dag på Egeskov og i Viborg, August 2023.

Så fik jeg da sneget mig med om bord igen. Mine mennesker er ikke altid lige søde til at tage mig med, men nu lykkes det.

Man kan ikke sige, at vi fløj fra Hørsholm til Åbyskov på Fyn, for hold da op, hvor tog det lang tid. Det var fredag, og min menneskefar havde sent fri fra sit job som nævning, men min

menneskemor havde pakket det hele og alt var klar. Der blev koblet til, og så gik det afsted. Men der var mange andre på vejene – og det er der jo om fredagen - specielt fra Sjælland mod

Fyn og Jylland. Så vi måtte holde lidt i kø, og det tog tid. Men omsider landede vi på Åbyskov Camping – det er der hvor Cecilie og Anders er værter, og det gør de sørme godt.

Da vi ankom, var alle de andre Falck folk godt i gang med deres ædelse, og der var en meget gemytlig tone i opholdsrummet. Da vi så steg ud af bilen, begyndte de alle sammen at synge. Jeg blev jo nærmest blæst bagover af al den sang og havde lidt svært ved at holde på fjer-pragten. Det var nu meget festligt.

Vi fik campingvognen parkeret, og så skulle mine folk også have lidt at spise. Humøret var højt, og jeg sad oppe over det ene vindue og fulgte godt med i løjerne. Der er nu bare noget ved de Falck folk, de kan altså fortælle historier.

Det blev sengetid, og jeg blev sat på pinden. Den lille hund, som også hører til familien, fik lov at sove i sengen. Godt det ikke er mig, det ville jo fuldstændig ødelægge min fjer-pragt.

Næste dags morgen var det tidlig af pinden. Da kl. var lidt over otte, kørte vi vogntoget til Egeskov. Nogle ville sige, det gik over stok og sten, men min menneske-mor kørte slet ikke så stærkt😉

Vi ankom til Egeskov – og så skulle campingvognen sættes op, sådan at markisen kunne nå helt over til en anden markise – det så nemlig noget mørkt ud i vejret – og våde ville vi jo ikke være. Jeg blev pænt siddende på min pind lige inden for døren, så kunne jeg stadig holde øje med, hvad der foregik.

Der blev sat stole op, og der kom masser af mennesker og slog sig ned. Og ligesom det altid sker, når de Falck-folk mødes, blev der snakket som en vild. Jeg er nu meget glad for, at mine ører sidder inde i hovedet, for ellers er jeg sikker på, at de faldt af.

Så blev der også sat stigegolf op. Det var noget med en konkurrence for børn og barnlige sjæle. Børnene fik en lille pose slik, hvis de havde et enkelt sæt golf-kugler på. De voksne skulle have tre på, og så kunne de være med i en konkurrence om at vinde et ophold på Åbyskov camping til næste års Falck-dag.

Nå, der kom altså lidt vand indimellem, men det generede åbenbart ikke folk, for der blev ved med at vrimle med både store og små. Nogle af mine Falck-folk gik ned og spiste morgenmad sammen med en masse andre folk, som kom fra de andre Falck Fraktioner. Der blev fortalt godt med røverhistorier.

Hen på eftermiddagen var det slut, og der havde været 100 børn inde og spille stigegolf – og så også en del voksne. Der blev udtrukket en vinder – men hun var allerede taget hjem. Lidt ærgerligt, for vi ville da gerne have se giraffen 😜 Det kommer vi så forhåbentlig til næste år i august måned.

Da vi kom hjem på campingpladsen, havde et par af folkene, Leila og John, lavet stegt flæsk med kartofler og persillesovs. Det blev en overdådig middag, og dessert var der også, hjemmelavet isdessert fra den lokale kro. Alle folkene var super glade, men jeg er nu glad for mine fuglefrø.

Så blev det søndag. Det er der, hvor de fleste tager hjem, og der var derfor standerstrygning. For nogle var det årets sidste træf, så der blev sagt på gensyn til næste år. Der var dog nogle som blev, og det gjorde mine folk så også. Det ene par skulle videre på ferie syd-på, men deres vindue i camping-vognen var faldet ud, så de blev nødt til at blive til næste dag, så de kunne få det sat i igen. Mine folk tog en smut til Svenborg – der er der noget som hedder “Under Uret”, og der spiser man godt. Det var et skønt vejr, og mange mennesker sad derfor ude og spiste. Jeg fik bare en omgang vand – det var altså lidt vandet😉

Næste dag blev der pakket sammen, og så gik turen mod Viborg Sø Camping. Bjørn og Anny kørte forrest, og det blev til en dejlig tur op igennem Jylland. Små og mindre veje, flotte marker og grønne træer på begge sider af vejen. Lige sådan som en Falck-fugl gerne vil flyve i. Jeg blev nu pænt i bilen, for så stærkt kan jeg jo heller i flyve – og jeg var jo nysgerrig med, hvad der skulle ske, når vi kom frem.

Vi landede på en meget skøn campingplads. Et nyt værtspar var tiltrådt, men de var sørme rigtig flinke. Så det kan da kun blive godt.

Campingvognene blev sat op med fortelt og det hele. Og så skulle området ses an. Jeg fik lov til at flyve med – og sådan set fra oven - så må jeg sige, at Jylland med Viborg i centrum ser fantastisk ud. Det er jo en sand perle med både skov, sø og grønne områder. Det blev til en dejlig tur – og det var så godt for mig at få lidt luft under de vinger. Det var tiltrængt.

Tirsdag havde de besluttet at køre til Verdenskortet ca. 30 km fra Viborg. Det var da noget underligt noget, tænk Jer, der var engang en mand, som hed Søren Poulsen, han fandt på at lave et verdenskort ude i sin lille øDer har han bygget alle verdens lande på sådan en lille ø. Der var vandkanaler hvor der skulle være floder og store have imellem landene. Lille Danmark, der kun var lavet af nogle sten, var kun en lilleput-stati forhold til de andre lande. Men interessant var det.

Vi kørte videre til Bruunshåb Papfabrik, som også er et arbejdende museum. Mine mennesker syntes det var meget interessant, jeg syntes bare der lugtede. De store maskiner, som næsten alle var fra 40 érne og 50’erne, var trukket med gammeldags remtræk, som sad oppe i loftet. Det generede jo mig lidt, for så kunne jeg jo ikke flyve frit.

Menneskene var mega meget tilfredse. Så det var en god dag for dem. Om aftenen blev der igen gået tur, hvor vi gik hen omkring Almind Kirke og kirkegård. Det var en lang tur, så jeg blev lidt træt i mine vinger.

Onsdag skete der ikke det store, for mine mennesker havde inviteret et andet par til frokost. De var også falck-folk, så de skulle jo lige se en Falck-lejr, hihi.

Om aftenen var i et smut inde i Viborg, hvor vi var i en urtehave, og vi så også den meget smukke Katedralskole.

Så kom vi til torsdag, og jeg kom højt op at flyve. Mine mennesker kørte til Dollerup Bakker – uuh det var godt. Et flot bakket landskab med masser af lyng. Så smukt. Og jeg fik fart på både nedad og så opad igen. Så dejligt med masser af luft under vingerne. Lige en ferie for mig.

Da vi ankom tilbage på Camping-pladsen, så var de andre begyndt at komme – og inden vi nåede aften, var der fire vogne mere. Så begyndte alle historierne igen.

Min menneske-far skulle igen på job i København, så han tog en flixbus og var derfor ikke med. Så var det den lille vovse og så mig, som

skulle passe på vores menneske-mor. Men det gik nu meget godt. 👍🏼

Fredag var der arrangeret tur til Viborg Domkirke. De havde bestilt en guide – og han kunne fortælle - munden stod ikke stille på ham, og

han kunne bare sit stof. Det var hele historien om kirken, og hvordan den brændte flere gange, og så blev bygget op igen. Krypten under

kirken er stadig den samme, som da kirken blev opført  fra 1060 og fremefter. Genopførelsen af den nuværende domkirke startedes i 1864,

og blev indviet i september 1876. Joakim Skovgaard og hans folk har lavet kirkens kalkmalerier, og de er utrolig flotte. Det er som en

protestantisk billedbibel og helt enestående af sin art.

Om eftermiddagen spillede vi Stigegolf. Det er nu meget sjovt at se, hvordan sådan nogle folk kan hygge sig. De går op i det med liv og sjæl, og nogle vil rigtig gerne vinde.

Om aftenen var der fællesspisning i fælleshuset – og så kom min menneskefar da også hjem igen.

Lørdag gik turen så til Mønsted Kalkgruber. Her var der også en guide, men han var ikke nær så dygtig, som ham i domkirken, og nogle gange skulle ordene nærmest hives ud af ham. Men vi fik da lidt historie – og så skulle vi jo også ind i kalkgruberne. Det var ikke helt min stil, for der er SÅ mange flagermus – og mange af dem har jo rabies – og

er brugt som ostelager. Jeg håber da ikke, at de der flagermus sætter tænderne i osten 😜

det skulle jeg da ikke nyde noget af at få. Men folkene omkring mig syntes, det var meget spændende at gå rundt derinde. I en af gangene lugtede der forfærdeligt af ost – det er fordi, det bliv

Eftermiddag og aften var ligesom fredag, fyldt med sjov og ballade, en turnering i Stigegolf og masser af snak.

Søndag var det tid til at sige farvel for denne gang. Også denne gang var det sidste tur for nogle, men andre mødes igen til Falck-træf på Bornholm i september. Håber ikke de glemmer mig der.